Positie van A-merken staat onder druk
Gepubliceerd op 2 september 2004 om 00:00
De prijzenoorlog in de supermarkten heeft ertoe geleid dat de positie van de traditionele A-merken sterk onder druk is komen te staan. Het marktaandeel van de huismerken is het afgelopen jaar gestegen van 17,1% naar 18,3%, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen. Deze stijging lijkt gering, maar ieder procent marktaandeel vertegenwoordigt een bedrag van circa 250 miljoen euro. Bovendien ligt het marktaandeel van de huismerken bij supermarktketens als Albert Heijn en Edah al boven de 30%. Een fabrikant als Unilever, dat uitsluitend A-merken produceert, zag zijn omzet in Nederland in het tweede kwartaal dan ook dalen met zo`n 6%. Het is zeer twijfelachtig of een conjunctuurverbetering zal leiden tot een terugkeer naar de oude situatie, waarin consumenten vrijwel klakkeloos geloofden in de marketingverhaaltjes van de A-merken. Met name jongeren kijken kritischer naar fabrikanten die denken dat ze hun product kunnen slijten door middel van een flitsend reclameverhaaltje. Bovendien zien de supermarkten hun huismerken als een middel om aan klantenbinding te doen, en zij hebben weinig reden om deze producten weer te vervangen voor A-merken.
Reacties 0