Beoordelingssites zijn uitermate populair onder consumenten
Gepubliceerd op 1 februari 2005 om 00:00
Op het internet zijn steeds meer sites te vinden waarop mensen producten kunnen beoordelen of recensies kunnen schrijven over bijvoorbeeld restaurants. Enkele van deze sites zijn zeer populair. Zo kijken mensen die uit eten gaan vaak eerst op www.iens.nl, waarop al 17.000 restaurants besproken zijn. De grootste site met productbeoordelingen is www.kieskeurig.nl. Deze site wordt dagelijks door 100.000 consumenten bezocht. Er zijn `reviews` te vinden van mp3-spelers en printers tot Senseo-apparaten en wasmachines. De grote aantrekkingskracht van dergelijke sites is dat de beoordelingen zijn geschreven door de gewone man/vrouw, die op een gewone manier vertelt of iets deugt of niet. De consument vertrouwt de informatie en gebruikt het zelfs steeds meer om zich te orienteren alvorens een product te kopen. Toch is er ook kritiek op de consumentenbeoordelingen. Consumenten zijn immers geen professionele experts, zoals bijvoorbeeld de testers van de Consumentenbond, en hebben vaak geen ervaring of vergelijkingsmateriaal. Daarnaast kunnen er verkopers of fabrikanten tussen de reviewschrijvers zitten. Daarom komen de meeste sites dan ook met regels en worden reviews altijd goed gecontroleerd.
Reacties 0