Meting van attitude consument draagt bij aan evaluatie van merkwaarde
Gepubliceerd op 1 februari 2005 om 00:00
De psychologische waarde van een merk levert een significante bijdrage aan de financiele resultaten van de onderneming. Onderzoek naar de attitude van consumenten ten opzichte van het merk helpt de waarde van het merk te berekenen. Hiertoe is het nodig bij de meting van merkwaarde dezelfde termen en criteria te gebruiken als bij de evaluatie van andere financiele factoren. Om tot een betrouwbare meting van de merkwaarde te kunnen komen moet een continue monitoring van de waarde van het merk na reclame- en marketingactiviteiten plaatsvinden. Zo kan op veranderingen ingespeeld worden en kunnen fluctuaties verklaard worden.De psychologische kracht van het merk die de attitude van de consument beinvloedt, geeft een beeld van de vraag uit de markt. Verder is er een verband tussen de psychologische kracht van het merk en reclame, promotions en distributie, moet de meting van de psychologische kracht passen binnen andere relevante parameters en moet de kracht van het merk in zowel rationele als emotionele termen beoordeeld kunnen worden.
Reacties 0