Zichtbare merknamen raken uit de gratie
Gepubliceerd op 2 februari 2005 om 00:00
Hoewel er nog geen bewijs voor geleverd is, verwachten trendwatchers dat in 2005 de zichtbare aanduiding van merknamen op kleding uit de mode raakt. In de VS trekt het kledingbedrijf American Apparal aandacht door kleding zonder zichtbaar logo te verkopen. Een nieuw hotel in South Beach in Florida gaat de concurrentie aan met luxe hotels als Raleigh en Versace aan Ocean Drive, maar dat het hotel tot de Hyatt-keten behoort is nergens zichtbaar.Misschien had Naomi Klein gelijk met haar boek `No logo`, waarin zij ageerde tegen de macht van multinationals met hun alomtegenwoordige merken. Toch lijkt de beginnende onvrede met zichtbare merkaanduiding niet zozeer ingegeven te zijn door anti-globaliseringsgevoelens. Het is niet zo dat de consument opeens ethische eisen aan productieprocessen stelt of milieubewust is geworden. Volgens Randall Rothenberg, director of intellectual capital bij consultancy Booz Allen Hamilton, verlangt de consument naar authenticiteit en zet hij zich af tegen de onverenigbare combinatie van reclame en eerlijkheid. Mensen voelen zich steeds vaker gemanipuleerd en gaan grote merken en producenten wantrouwen.
Reacties 0