Effecten van mond-tot-mondreclame worden onderschat
Gepubliceerd op 2 februari 2005 om 00:00
Door het koopgedrag van consumenten op de lange termijn als uitgangspunt te nemen, kunnen de effecten van mond-tot-mond reclame na aankoop van een product beter in kaart gebracht worden. Veel adverteerders menen dat mond-tot-mondreclame slechts een aanvulling op reguliere reclame is en zij onderschatten dan ook het belang van deze reclamevorm op het toekomstige koopgedrag.Mond-tot-mondreclame heeft een `kringeffect`: de steen die in het water gegooid wordt veroorzaakt kringen die veel verder reiken dan de onmiddellijke omgeving. Mond-tot-mondreclame werkt net zo en is dan ook verantwoordelijk voor een zich steeds verder uitbreidende invloed op het koopgedrag van consumenten die deelgenoot worden van de ervaringen met het product. Door het individuele koopgedrag van de consument te vertalen in een `customer lifetime value`, kan het te verwachten netto-effect dat een klant op de lange termijn oplevert, minus de kosten die gemaakt worden voor het verwerven en behouden van de klant, berekend worden. Dan blijkt dat mond-tot-mondreclame welke volgt na een reclamecampagne een aanzienlijke meerwaarde creeert.
Reacties 0