RND in actie tegen reclamebelasting

Grote retailers verzetten zich tegen het gedwongen meebetalen aan promotie-activiteiten en evenementen als kerstverlichting, braderieën en de Sinterklaasintocht. Ze hebben de aanval geopend op de zogeheten reclamebelasting (of extra ozb) die steeds meer gemeenten invoeren. Dat meldt het Nederlands Dagblad. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) coördineert het verzet en dreigt met juridische stappen.

De gemeenten leggen de reclamebelasting op om iedere winkelier te laten meebetalen aan speciale evenementen, zodat niet alleen de winkeliers die zijn aangesloten bij de winkeliersvereniging hiervoor opdraaien. Vooral de filialen van grote winkelketens doen niet mee in ondernemingsverenigingen, maar liften wel gratis mee met bijvoorbeeld de promotie-activiteiten. Als alle detaillisten bijdragen aan deze evenementen, kan de contributie van winkeliersverenigingen flink omlaag.

De grote winkelketens stellen dat zij niet mogen worden verplicht bij te dragen aan acties van winkeliersverenigingen. Zij willen hierin de vrije hand houden. “Bovendien betalen veel filialen wel mee aan binnenstadsactiviteiten en lopen ze voorop bij investeringen in promotie en veiligheid”, aldus Pieter Walraven van de RND.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!