Duurzaam ondernemen in de retail levert de retailer zelf ook iets op. Door onder meer het energieverbruik aan te pakken en de distributie anders in te richten, kunnen retailers veel kosten besparen. Dat zei retailexpert Paula Payton tijdens een bijeenkomst van instore marketing organisatie POPAI.
Duurzaam ondernemen is niet alleen goed voor het imago van de winkel, maar dus ook voor de portemonnee. Zo bespaart Wal-Mart miljoenen door zuiniger om te springen met energie en kleinere verpakkingen.
De Amerikaanse modeketen Nau is volgens Payton een mooi voorbeeld van een formule die inspeelt op de huidige milieutrend. Dit bedrijf heeft van elk kledingstuk maar een exemplaar in de rekken hangen. Het is niet de bedoeling dat de klant het kledingstuk mee naar huis neemt. Het is eigenlijk de bedoeling dat de klant zijn keuze maakt, waarna Nau de kleding eerst laat maken en vervolgens de kleding naar het huisadres van de klant stuurt. Op deze manier is er geen ingewikkeld distributieproces nodig, wat vervoersbewegingen scheelt en dus goed is voor het milieu.
'Groen ondernemen levert retailer voordeel op'
Gepubliceerd op 17 december 2007 om 00:00
Reacties 0