Maar liefst 84 procent van de Nederlanders geeft aan Kerstmis te vieren (tegenover 61 procent Sinterklaas). Feestaankopen gebeuren dit jaar echter binnen het decor van een verslechterende economie. Consumenten verwachten dan ook 3,6 procent minder te besteden. Duidelijk is dat consumenten scherper zullen letten op waar én waaraan ze hun geld uitgeven. De met stip genoteerde wens om contant geld als cadeau te krijgen spreekt in dit verband wellicht boekdelen.
Al zijn bij de retailers de verwachtingen over een toename van de kerstaankopen optimistisch, het economisch gesternte waaronder gewinkeld wordt, is niet florissant. De consumenten, die hoge verwachtingen hadden over het economisch herstel, zijn het afgelopen jaar teleurgesteld. Gevraagd naar de vooruitzichten voor 2008 tonen zij zich ronduit pessimistisch. En dat is het algemene beeld voor Europa.
Dat sombere perspectief van de consument hoeft niemand te verbazen gelet op de hoge prijzen voor olie en energie, de prijsstijging van primaire levensmiddelen, de kredietcrisis en verslechterende huizenmarkt in de Verenigde Staten en de rentestijgingen. Geeft het consumentenvertrouwen dus een sterke daling te zien ten opzichte van vorig jaar, het is in Nederland gelukkig nog wel ‘net positief’.
Het gehele artikel is te lezen in het decembernummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Nederlandse consument gevoelig voor korting
Gepubliceerd op 18 december 2007 om 00:00
Reacties 0