Formule bepaalt grotendeels inrichting supermarkt
Gepubliceerd op 3 februari 2005 om 00:00
Supermarktondernemers hebben maar weinig vrijheden wat betreft de inrichting van hun zaak. Deze hangt vooral af van de formule, die bepaalt hoe de sfeer en inrichting eruit moet zien. De inrichter vertaalt die ideeen naar de praktijk. Het aanzien van de winkel wordt grotendeels bepaald door de routing. Veel winkels beginnen bij de ingang met de broodafdeling, ook is de agf-afdeling op deze plaats populair. Schuitema kiest ervoor om in de C1000-winkels de klant het zicht op de kassa`s te ontnemen vanaf het dkw-deel, terwijl Plus kiest voor een ovale opstelling. De gebruikte materialen zijn ook van belang voor de inrichting. De hoogte van de stellingen telt mee, evenals de verlichting. Deze is tegenwoordig een integraal onderdeel van de inrichting. Op de check-out afdeling zijn afgelopen jaren diverse veranderingen doorgevoerd. Een van de grootste wijzigingen is wel de zelfscankassa. Deze kassa`s zullen naar verwachting geen lang leven beschoren zijn, en worden op termijn weer vervangen door de poortjes waar de klant onderdoor loopt en waar met behulp van rfid alle producten worden gescanned. Het magazijn krijgt steeds minder plaats in de moderne supermarkt. Door de dagelijkse leveringen, is de voorraad minder groot.
Reacties 0