Supers zetten prijzenoorlog voort
Gepubliceerd op 4 februari 2005 om 00:00
De consument lijkt genoeg te hebben van de prijzenslag in de supermarktbranche, maar de branche zelf nog niet. Consumenten geven volgens onderzoeksbureau GfK minder uit in de winkels en ook fabrikanten verzetten zich. Het ‘koek-geding’ tussen AH en Peijnenburg is hier een goed voorbeeld van. Ondanks de weerstand heeft Albert Heijn aangekondigd gewoon door te gaan. En als de marktleider prijzen verlaagt, volgen andere ketens. ‘We hebben onze klanten beloofd ook dit jaar op de prijzen te letten', zegt de woordvoerster van Albert Heijn. ‘We zijn pas klaar als we de gewenste middenplaats in de markt hebben bereikt. En zover is het nog niet.' Maar volgens GfK hebben de prijsverlagingen van de marktleider niet het gewenste effect. Elke keer als er nieuwe verlagingen komen, doet de rest van het land ook mee, waardoor het prijsverschil tussen Albert Heijn en andere supermarkten vaak gelijk blijft. De klant lijkt zich intussen niet meer zoveel te interesseren voor de prijzen. ‘Consumenten zijn zo lang bestookt met aanbiedingen dat ze er genoeg van hebben', zegt J. Holla van GfK. ‘Ze zijn alleen nog in beweging te krijgen bij extreme aanbiedingen.'
Reacties 0