Omzet supers opnieuw gestegen

De omzet van de supermarkten in Nederland is afgelopen jaar opnieuw gestegen. Vooral doordat mensen per supermarktbezoek meer uitgaven, kon de omzet met vier procent stijgen tot een record van 28,3 miljard euro. Dat heeft marktonderzoeksbureau GfK woensdag bekend gemaakt. In 2006 steeg de omzet na een aantal magere jaren ook met ongeveer vier procent, tot 27,2 miljard euro.

De gemiddelde waarde van de kassabonnen was in 2007 met name in de tweede helft van het jaar hoger. Sinds 2003 is die waarde met 4,8 procent gestegen tot 20,92 euro gemiddeld per kassabon.

De voorbije kerstweek viel minder gunstig dan een jaar eerder, maar toch steeg de omzet in week 51 met 0,9 procent tot 744 miljoen euro. Dat kwam vooral door de zondagopening voor de kerst. Zowel het aantal op zondag inkopende huishoudens als het bedrag per ’superbezoek’ steeg flink vergeleken met een jaar eerder, aldus Gfk.

De supermarkten rekenen voor 2008 op een omzetstijging van 4,2 procent tot ongeveer 29,5 miljard euro. Een positieve impuls kan volgens hen komen van het EK Voetbal en de Olympische Spelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!