Nederlanders pinnen vaakst in supermarkt

Nederlanders pinnen het vaakst in de supermarkt. Vorig jaar vond in supermarkten ruim 35 procent van alle pintransacties plaats. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde jaarcijfers van betalingsverwerker Currence, de eigenaar van de betaalvormen PIN en Chipknip.

Na de supermarkten namen benzinestations (9,5 procent) en modewinkels (8,9 procent) de meeste pintransacties voor hun rekening. In de drie bedrijfstakken tezamen vond meer dan de helft van alle pinbetalingen plaats, aldus Currence.

Het aantal pinbetalingen in Nederland is vorig jaar met 9,5 procent gestegen ten opzichte van 2006, naar bijna 1,59 miljard. Dat betekende de hoogste groei sinds 2002. De Chipknip werd gebruikt voor 175 miljoen betalingen, een toename van 6,4 procent.

Currence verwacht dat het aantal pintransacties de komende jaren met nog eens 1 miljard groeit, vooral omdat mensen steeds vaker ook kleinere bedragen pinnen. De laatste jaren neemt de hoogte van de gemiddelde pintransactie af. Vorig jaar lag het gemiddelde op 43,75 euro, tegenover 44,22 euro in 2006. In 2002 bedroeg het gemiddelde pinbedrag 47 euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!