Supermarktketen Tesco wordt te dominant voor Britse consument
Gepubliceerd op 4 februari 2005 om 00:00
De groei van de Britse supermarktketen Tesco is zo sterk dat consumenten een zekere weerzin ontwikkelen tegen de alomtegenwoordigheid van het bedrijf. Tesco blijft maar overnames plegen en nieuwe winkels openen en het lijkt erop dat deze dominantie zich nu tegen het bedrijf gaat keren. In de VS heeft Wal-Mart een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt. Een bedrijf dat zich overal opdringt aan consumenten loopt het risico dat het imago in rap tempo verslechtert.Tesco neemt 1 pond van elke 8 pond die de Britten uitgeven voor zijn rekening. Het marktaandeel van Tesco in de Britse detailhandel bedraagt 12,5%. Het bedrijf telt 1.878 winkels en heeft volgens ramingen van TNT 30% van totale omzet van de Britse supermarkten in handen. Tesco is bovendien goed voor 6% van de totale non-food uitgaven in het Verenigd Koninkrijk. Een jaar eerder was dat nog 5%. De winst in het jaar tot en met februari 2005 komt naar verwachting uit op ruim 2 miljard pond. Tesco geeft jaarlijks 23 miljoen pond uit aan reclamecampagnes. Het bedrijf vindt zichzelf niet te dominant. Ceo Terry Leahy wijst erop dat Tesco`s aandeel 12,5% van de detailhandel is, zodat 87,5% niet in handen de keten is.
Reacties 0