Nederlandse consumenten prikken steeds vaker een vorkje buiten de deur. Vorig jaar werd hieraan 18,9 miljard euro uitgegeven, een record. In dit bedrag zijn onder meer de uitgaven aan eten en drinken in restaurants, kantines en pompwinkels opgenomen. Dit maakte marktonderzoeker FoodService Instituut Nederland (FSIN) vanmorgen bekend tijdens Horecavabeurs in de RAI Amsterdam.
De belangrijkste reden voor de groei is dat veel consumenten niet meer alleen buiten de deur gaan eten ‘voor de gezelligheid’, maar het steeds vaker als een volwaardig alternatief zien voor thuis koken, aldus het FSIN.
De totale omzet van eten en drinken buitenshuis steeg met 6,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Horecabedrijven verdienen het meest aan de behoefte van Nederlanders om buitenshuis te consumeren, hun omzet steeg in 2007 met 7,2 procent tot 13,5 miljard euro.
Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur
Gepubliceerd op 8 januari 2008 om 00:00
Reacties 0