Verkoop puC valt tegen
Gepubliceerd op 10 januari 2008 om 00:00
Ten tijde van de introductie was die juichstemming er wel, want toen was er volgens Albert Heijn een tekort aan de apparaten. Insiders meenden destijds dat dit een marketingtruc was om de verkoop van de puC te stuwen. “Albert Heijn deed alsof de puC meteen een doorslaand succes was”, zegt Laurens Jan Sloot van het Erasmus Food Management Institute (EFMI). “Maar dat is niet te controleren, want niemand weet hoeveel er aan de winkels is geleverd.”
De Volkskrant maakte een rondgang langs Blokker, C1000 en Albert Heijn en kwam tot de conclusie dat de verkoop van het apparaat stroefjes verloopt. Enkele opmerkingen tijdens de rondgang: “De puC? Oh ja, dat koffiezetapparaat heeft hier totaal niet gelopen. We hebben een hele partij teruggestuurd naar de fabrikant”, aldus een filiaalmanager van C1000. “Er gaat bij ons nog geen puC per week over de toonbank”, zegt een medewerker van een Blokker-filiaal. Een Albert Heijn-manager: “De verkoop van de koffiezetter blijft beperkt tot één per maand.”
Volgens Sloot van het EFMI is het zeer moeilijk een nieuw koffieapparaat tot een succes te maken. “De Senseo is nagenoeg onaantastbaar. Waarom zou iemand een Senseo weggooien ten gunste van een puC? Een nieuw apparaat moet wel heel bijzonder zijn, en echt beter, wil het de strijd aankunnen.” Zo werd vorig jaar gestopt met de verkoop van de Bosch Gustino, wegens tegenvallende resultaten uit productie gehaald. Het apparaat werd in 2004 geïntroduceerd.
Reacties 0