Een wijk in Tokio die grondig op de schop ging, Japanse subculturen en een eigenaar van een elektronicazaak met een aantal drankenautomaten voor de deur. In de nieuwste editie van RetailTrends is te lezen dat deze nieuwe en bestaande ontwikkelingen toevalligerwijs samenvloeiden en leidden tot een opmerkelijk fenomeen in Japan: een snelle warme hap in blik uit de automaat.
In 1985 werkte Tengu Canning, een producent van ingeblikt voedsel, samen met een frisdrankenproducent aan het idee om warm eten in blikjes te gaan verkopen via een drankenautomaat. De ontwikkeling werd tussentijds stilgelegd; de drankenfabrikant verschoof het research & development-budget naar de marketingafdeling, waar het op dat moment harder nodig was. Omdat Tengu Canning met een grote voorraad lege blikjes zat opgescheept, werd besloten om er alsnog een maaltijd in te stoppen, onder de naam ‘Oden’.
Het gehele artikel is te lezen in het januarinummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Hot in Japan: warme hap uit de automaat
Gepubliceerd op 18 januari 2008 om 00:00
Reacties 0