Levensmiddelenmerken hebben last van prijsvechters
Gepubliceerd op 3 september 2004 om 00:00
Merkfabrikanten in de foodsector verkeren in een crisis. In het Nederlandse supermarktkanaal hebben de prijsvechters inmiddels een marktaandeel van 10%. De twee belangrijkste discount-ketens, Aldi en Lidl, hebben geen A-merken in het assortiment. Voor de merkfabrikanten is dit een zorgwekkende ontwikkeling, aangezien merkproducten hoofdzakelijk via het supermarktkanaal hun weg naar de consument vinden. Het merkenpakket is voor veel fabrikanten datgene waar het bestaansrecht aan ontleend wordt. Het onderscheidend vermogen van merken is een succesvoorwaarde voor een merk. De prijsvechters Aldi en Lidl lijken overigens hard op weg hun succes in Duitsland te herhalen. Het vertrouwen van de Nederlandse consument in de discount-supermarkten is groot. Private labels boeken veel succes bij deze goedkope supermarkten. Uit vergelijkende cijfers van Aldi en Albert Heijn blijkt dat huismerken ook een forse bijdrage aan de omzet kunnen leveren. Zo ligt bij Aldi de gemiddelde omzet per artikel zesmaal hoger dan bij Albert Heijn. Er zijn ook fabrikanten die de gulden middenweg kiezen en een mengvorm van A-merk en private label produceren.
Reacties 0