Consumenten raken vaker teleurgesteld over gebruikbeleving van merken
Gepubliceerd op 8 februari 2005 om 00:00
Veel merken beloven de consument meer dan zij waar kunnen maken. Zij onderscheiden zich in weinig van de concurrent en proberen de consument tot aanschaf te bewegen door opvallende claims. Vaak is de consument na aanvankelijke blijdschap over zijn aankoop teleurgesteld. Snelle mobiele verbindingen zijn trager dan verwacht en de kwalificatie `puur` blijkt op alle mogelijke manieren geinterpreteerd te kunnen worden. Dat ondervond Coca-Cola toen het Dasani op de markt bracht. De flessen hadden een aantrekkelijk design en het merk schermde met geruststellende claims als `puur` en `gefilterd`. Toen uitkwam dat Dasani puur gefilterd kraanwater was voelden consumenten zich bedrogen. Coca-Cola had beter eerlijk kunnen zijn om zijn imago intact te houden.Merken die wel kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen die ze oproepen zijn iPod en Dyson. De iPod ziet er zo fraai uit dat de look overal gekopieerd wordt. Bovendien maakt het product zijn technische claims en gebruikseigenschappen waar. Ook de innovatieve stofzuiger Dyson voldoet aan zijn beloften. Hij maakt beter schoon en heeft met zijn opvallende design een unique selling point.
Reacties 0