Nederlands consumentenvertrouwen sterker verbeterd dan het Europese

In Nederland is het consumentenvertrouwen volgens de Europese Commissie (EC) tussen januari 2004 en januari 2005 sterker verbeterd dan gemiddeld in de Europese Unie (EU). Dat komt vooral doordat Nederlandse consumenten een minder negatieve verwachting hebben gekregen over de stijging van de werkloosheid. In Nederland was het consumentenvertrouwen 8 punten hoger dan een jaar eerder, in de EU gemiddeld 3 punten. Het consumentenvertrouwen zoals berekend door de EC is opgebouwd uit vier deelindicatoren: de financiële situatie, de algemene economische situatie, de bereidheid om te sparen en de ontwikkeling van de werkloosheid. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst. Zowel in Nederland als de EU is op alle vier de indicatoren het oordeel van de consumenten verbeterd. Nederlandse consumenten zijn echter aanmerkelijk minder negatief geworden over de stijging van de werkloosheid dan de Europese consumenten. Ook het oordeel over de algemene economische situatie is in ons land sterker verbeterd dan in de EU. De Nederlandse consument is dus begin dit jaar minder pessimistisch dan begin vorig jaar. Desondanks is het consumentenvertrouwen in ons land nog steeds ondermaats, want gemiddeld lag het consumentenvertrouwen in de afgelopen vijftien jaar op 4 punten. En dat is 8 punten hoger dan het niveau in januari van dit jaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!