Voorlichting over voeding in de media is vaak ongenuanceerd

De berichtgeving over gezonde voeding in de media laat kwalitatief soms te wensen over. Dat stelt de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen (NAV) die enkele maanden geleden een Voedingsforum organiseerde met als thema `voeding in de media`. Hier waren een aantal wetenschappers en journalisten aanwezig om hun bijdrage aan de discussie te leveren. Volgens veel aanwezigen worden stellingen inzake gezonde voeding door de media vaak teveel gepresenteerd als absolute waarheden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de geneeskunde, waar betrokkenen juist veel slagen om de arm houden totdat zij absoluut zeker zijn van hun zaak. In het recente verleden zijn de voedingsindustrie en de voorlichtingsbureaus dan ook diverse malen ernstig in de fout gegaan. Een goed voorbeeld hiervan was de campagne `Let op vet`, waarbij de consument werd gewaarschuwd voor de gevaren van overdadige vetconsumptie. In deze campagne werd geen enkel onderscheid gemaakt tussen verzadigde en onverzadigde vetten, terwijl dit een essentieel verschil is. Het probleem is echter dat het verkondigen van een complexe boodschap vol nuances veel ingewikkelder is dan werken met goed klinkende oneliners die veel aandacht genereren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!