Winkeliers doen klantenkaart van de hand
Gepubliceerd op 8 februari 2005 om 00:00
De klantenkaart lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Zo`n tien jaar geleden wisten bedrijven vrijwel zeker dat er zonder klantenkaart geen toekomst was voor de eigen organisatie. Het ultieme doel van de winkeliers was om de klant te benaderen als individu met op maat gesneden aanbiedingen zodat hij zich belangrijk en begrepen zou voelen. Halverwege de jaren negentig schafte vrijwel alle consumentenbedrijven een soort klantenkaart aan.Van de hype rond de klantenkaart is nu geen sprake meer. ABN Amro liet in september 2004 weten uit het Air Miles-programma te stappen en Albert Heijn geeft alleen nog maar airmiles weg voor artikelen van het eigen merk. Verder trokken onder meer Edah, Coop en Jan Linders de stekker uit hun klantenkaart. Met de klantenkaarten is heel veel klanteninformatie verworven, maar slechts een enkel bedrijf maakt daar gebruik van. Volgens Paul Postma, directeur van Paul Postma Marketing Consultancy, was de klantenkaart een echte managementhype. In de ogen van Reinier Heutink, directeur van Interview/NSS, zijn veel bedrijven domweg begonnen met het verzamelen van data zonder gedegen doelstellingen.
Reacties 0