Markt voor 50-plussers wordt steeds groter
Gepubliceerd op 1 augustus 2004 om 00:00
De markt voor 50-plussers wordt steeds belangrijker. De komende 30 jaar neemt het aantal mensen ouder dan vijftig jaar met 45% toe tot 7 miljoen, terwijl het aantal mensen jonger dan vijftig met 1% stijgt. Deze ontwikkeling biedt voor de detailhandel grote kansen. De 50-plusser beschikt gemiddeld over een twee keer zo groot vermogen als het gemiddelde Nederlandse huishouden. Een nadeel is dat oudere consumenten behalve hun leeftijd en financien nauwelijks iets gemeen hebben. Qua marketing is hier dus moeilijk op in te spelen. Managing partner van marketingbureau Age-wise Edgar Keehnen geeft het advies de markt vooral goed in kaart te brengen. Ook moet de winkelier goed kijken naar de productcategorie en zijn type winkel, om zijn soort klanten in beeld te krijgen. Maar het allerbelangrijkste is volgens Keehnen service. Uit onderzoek blijkt dat het personeel de voornaamste reden is om niet meer naar een winkel te gaan. Oudere consumenten geven vaak de voorkeur aan bedienend personeel dat eveneens wat ouder is. De redenen hiervoor zijn productkennis en gedragsnormen.
Reacties 0