“Nederland wordt overspoeld door smurfen”, zegt Ruud Deelman, voorzitter van de Stichting van Smurfenverzamelaars. De blauwe mannetjes vieren dit jaar hun 50ste verjaardag en veel bedrijven willen daarvan een graantje meepikken. Zo ook supermarktketen Albert Heijn, meldt de Volkskrant.
Volgens Deelman begint de kruidenier aanstaande maandag een grootschalige actie. De supermarktketen zou liefst 27 miljoen pluche smurfen hebben besteld. Hoe hij dat weet? ‘Dit is mijn dagtaak. Ik hoor nog wel eens wat op smurfengebied.’
Ook websites van de diverse vakbladen maken melding van de aanstaande hype, maar Albert Heijn zelf wil bevestigen noch ontkennen, aldus de Volkskrant. Een woordvoerder: “Dit moet een verrassing blijven voor onze klanten.”
Een filiaalhouder van de supermarktketen, die niet met zijn naam in de krant wil, bevestigt dat er volgende week ‘iets heel groots’ staat te gebeuren. Wat het precies is, is ook hem niet verteld. “Ik wist niet eens dat het om smurfen ging. Dat zo'n groot bedrijf zoiets geheim kan houden, is dat niet geweldig?”
In 2006 wist Albert Heijn een rage te ontketenen door tijdens het WK voetbal een groot aantal wuppies weg te geven. Van die pluizige bolletjes op zelfklevende voetjes werden er bijna zestien miljoen verspreid, zegt een woordvoerder van de supermarktketen. Kort na de introductie was er zelfs een wuppietekort, hoewel boze tongen beweerden dat het om een marketingstunt van Albert Heijn ging.
‘Grote smurfenactie bij AH’
Gepubliceerd op 13 februari 2008 om 00:00
Reacties 0