Supermarkten zien frisdrankomzet met 9% teruglopen
Gepubliceerd op 10 februari 2005 om 00:00
De verkoop van frisdrank in de Nederlandse supermarkten is in 2004 met 9% gedaald tot een omzet van 656,3 miljoen euro. In volume bedraagt het verlies van omzet overigens niet meer dan 1%. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau IRI Nederland.Uit de teruglopende frisdrankomzetten, bij vrijwel gelijkblijvende volumes, kan geconcludeerd worden dat de prijzen van frisdrank het afgelopen jaar fors zijn gedaald. Frisdrank is dan ook een van de productgroepen die is ingezet als klantentrekker bij de prijzenslag tussen de supermarkten. Deze trend zet overigens door: Edah biedt nu flessen Pepsi, 7UP en Sisi aan voor slechts 49 cent per stuk.Ook de verkoop van bier daalde. De omzetdaling in deze categorie bedroeg 5,8% tot 761,5 miljoen euro. De wasmiddelen verloren eveneens aanzienlijk terrein: de omzet van deze producten daalde met 11,3% van 303,6 miljoen euro tot 269,4 miljoen euro. Productcategorieen die de lijst stijgers aanvoeren zijn vleeswaren (+ 3,9% tot 937,9 miljoen euro), banket (+ 15,7% tot 186,2 miljoen euro) en klein brood (+7,5% tot 271,6 miljoen euro).
Reacties 0