Explosief, imposant en ongehoord, zodra de sprint van de Chinese economie onderwerp van gesprek is wordt voortdurend gezocht naar superlatieven. Al twintig jaar groeit het huishoudboekje van het land van de draak jaarlijks onafgebroken met zo’n tien procent. Maar wat betekenen die reuzenstappen in het Verre Oosten voor ‘onze’ retail?
De dag dat China ontwaakt, zal de wereld beven, zo zei ene Napoleon Bonaparte een slordige tweehonderd jaar terug. Dat zag de ‘kleine despoot’ goed, want nu het land van de draak niet meer dommelt maar vuur spuwt, zijn de gevolgen wereldwijd merkbaar. Sinds de toenmalige communistische leider Deng Xiaoping begin jaren tachtig het kapitalisme via een achterdeur naar binnen liet glippen, is China bezig aan een onstuimige opmars in de wereldeconomie.
China’s aandeel in de wereldhandel groeit snel, en de verwachting is dat dit pas het begin is. Deze ontwikkelingen laten de huidige ‘retailorde’ in het Westen niet ongemoeid. Er wordt wat af gespeculeerd: de één vreest hevige concurrentie, de ander kijkt uit naar de mogelijkheden van de rijker wordende Chinese consument. Eén ding is zeker: de retail zal de expansiedrang van China op verschillende niveaus ervaren.
Het gehele artikel is te lezen in het maartnummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
De Chinezen komen, nou en?
Gepubliceerd op 10 maart 2008 om 00:00
Reacties 0