De verkoopcijfers van Amerikaanse warenhuizen zijn vorige maand gedaald. De omzet van winkelbedrijven met goedkope producten is daarentegen gestegen. Dat schrijft NRC Handelsblad.
Met name de verkopen van retailreus Wal-Mart namen vorige maand toe. De omzet van het bedrijf steeg vorige maand met 2,6 procent. Wal-Mart wist de verkopen te stimuleren door de prijzen van voedsel, gezondheidsproducten en elektronica met dertig procent te verlagen.
Consumenten zien zich de laatste maanden geconfronteerd met stijgende voedsel- en benzineprijzen en een daling van de waarde van hun huizen. Hierdoor zijn de consumentenuitgaven teruggelopen. Het Amerikaanse consumentenvertrouwen, een indicator voor toekomstige uitgaven, is vorige maand op het laagste punt van de afgelopen zestien jaar beland.
De verkoopcijfers van andere warenhuizen en kledingketens vielen dan ook tegen. De omzet van warenhuis J.C. Penney daalde met zeven procent, die van Kohl’s met bijna vier procent. Limited Brands, moederbedrijf van de lingeriewinkelketen Victoria’s Secret, maakte een verkoopdaling van negen procent bekend. Ook de cijfers van kledingwinkelketen Gap waren lager dan verwacht.
Warenhuizen VS zien omzet dalen
Gepubliceerd op 10 maart 2008 om 00:00
Reacties 0