Design kan detailhandel helpen een aantrekkelijker winkelomgeving te worden
Gepubliceerd op 11 februari 2005 om 00:00
De dominante rol van de detailhandel in het keuze- en aankoopproces van de consument is op zijn retour. De consument bepaalt vaker zelf wat belangrijk is bij zijn winkelkeuze. Voor retailers betekent dit dat zij op zoek moeten gaan naar manieren om zich te onderscheiden. Op product- en assortimentniveau is dat allang gebeurd, dus moeten winkels op een andere manier aantrekkelijk worden. Designers kunnen hierbij een rol spelen. Creatief en innovatief ontwerp trekt de aandacht van de consument die van winkelen een individuele aangelegenheid wil maken.Deze trend stelt hoge eisen aan vormgevers. Zij moeten zich de cultuur van de doelgroep eigen maken en allerlei soorten informatie kunnen bundelen in 1 totaalconcept. Designers moeten alle beschikbare informatie over producten, concurrenten en marktpotentieel gebruiken en bovendien meer proactief gaan werken. Zowel visuele als intellectuele factoren zijn van belang bij het verdiepen van het klantencontact. Ideaal gesproken maakt het winkeldesign dat klanten van de winkel gaan houden, die opnieuw willen bezoeken, anderen over hun ervaringen vertellen en er geld uitgeven.
Reacties 0