‘Boodschappen’ uit New York
Gepubliceerd op 13 maart 2008 om 00:00
De mineurstemming die in alle lezingen op het congres doorklonk is natuurlijk in eerste instantie het gevolg van de hypotheekcrisis, stelt De Jong, maar ook inflatie, dalende aandelenkoersen en dreigende ontslagen zorgen voor weinig vrolijkheid. “Verder is er angst voor de opkomst van China en India. Op de achtergrond spelen bovendien de opwarming van de aarde, angst voor terrorisme en de oorlog in Irak. Kortom: grote onzekerheden en angst. Allemaal zaken die je als consument niet kunt beïnvloeden. Wat doen consumenten in zo’n geval: ze kijken naar zaken die ze wel kunnen beïnvloeden, naar hun eigen bestedingen.
Sinds het derde kwartaal van 2007 zie je de detailhandelsbestedingen toch behoorlijk inzakken, zelfs dalen. Dat is ‘fysiek’ te zien in de winkels, waar je veel verkopers en veel bewakers ziet, maar weinig klanten. Het blijkt dat vooral de middle class volop in de problemen zit en dat is juist de groep waar de meeste omzet vandaan moet komen.”
Het gehele artikel is te lezen in het maartnummer van RetailTrends
Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Reacties 0