Omzet Nederlandse detailhandel neemt toe

De Nederlandse detailhandel heeft in januari 3,3 procent meer omzet gehaald dan in dezelfde maand vorig jaar. De omzetgroei is in gelijke mate toe te schrijven aan hogere prijzen en een groter omzetvolume. Dit blijkt donderdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De omzet van de detailhandel groeide in januari dit jaar iets minder sterk dan het gemiddelde van vorig jaar. Toen bedroeg de omzetgroei 3,7 procent. Verder is de omzet in de eerste maand van dit jaar positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Het koopdagenpatroon was gunstiger dan in januari 2007. Na correctie voor dit effect blijft een omzetgroei over van circa twee procent.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari een omzetgroei van vijf procent gerealiseerd. De prijzen droegen voor 2,8 procent bij aan de toename en ook het volume van de omzet was groter. Vooral supermarkten droegen bij aan de omzetgroei in de foodwinkels. Supermarkten realiseerden in januari dit jaar bijna zes procent meer omzet dan in januari vorig jaar. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten nauwelijks meer omzet.

De omzetgroei in non-foodwinkels was beperkt, becijfert het CBS. Deze winkels hebben 2,4 procent meer omzet behaald dan in dezelfde maand een jaar eerder. Winkels in huishoudelijke artikelen lieten volgens het bureau een duidelijk omzetherstel zien. Binnen de branche realiseerde de non-foodwinkels de grootste omzetgroei. Vorig jaar hadden ze juist nog met omzetverliezen te maken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!