Jumbo legt supermarktklant in de watten
Gepubliceerd op 11 februari 2005 om 00:00
Jumbo Supermarkten wil de klant echt tevreden houden. Met de zeven dagelijkse zekerheden (service met een glimlach, breed assortiment, vers is ook echt vers, geen rijen bij de kassa`s, niet tevreden geld terug, en wensen van de klant staan centraal) is de supermarktketen erg succesvol. In 2004 is Jumbo uitgeroepen tot de beste supermarkt van Nederland. Wat het bedrijf doet is niet uniek, maar de combinatie van goedkoop en een ruim assortiment komt niet veel voor. Jumbo neemt een unieke positie in, zo stelt marketingmanager Ruud Huitenga. De merkartikelen zijn hetzelfde geprijsd als bij Dirk van den Broek, maar het assortiment is zo groot als bij AH. Huitenga noemt Lidl en Aldi niet direct bedreigend voor de keten. Op het gebied van marketing heeft Jumbo het consumentenblad Mijn Jumbo dat negen keer per jaar verschijnt. Huitenga is niet bang voor imitatie door concurrenten. Dat zal ze niet snel lukken. Jumbo werkt al acht jaar met deze formule en heeft daarmee een flinke voorsprong in de markt opgebouwd, zo laat hij weten.De keten heeft momenteel 67 supermarkten en daarmee ruim 3,2% van de markt. De omzet in 2003 kwam op 735 miljoen euro, 19,3% meer dan in 2003. Deze forse stijging komt mede door 7 nieuwe vestigingen.
Reacties 0