Franchiseketen van tuincentra Intratuin heeft in 2007 351 miljoen euro omzet gerealiseerd. Dat is elf procent meer dan het jaar ervoor. De omzettoename overstijgt de eigen verwachting en ligt boven het marktgemiddelde van acht procent. Het marktaandeel van Intratuin groeide vorig jaar van 30 naar 33 procent.
Voor 2008 verwacht de directie verdere groei, maar zij spreekt zich niet uit over de hoogte met het oog op de onzekere economische ontwikkelingen. Groei zal volgens directeur Marcel van Brakel vooral vanuit het gemakssegment komen. “Consumenten gaan steeds vaker voor gemak. Er wroeten nog maar heel weinig mensen in de tuin. Ook staat ‘snel resultaat’ hoog op hun verlanglijstje. De tuin moet er na aanleg meteen ‘volwassen’ uitzien.”
In april zet Intratuin voet op Russische bodem, na België het tweede buitenlandse avontuur voor de keten. De stap naar Rusland wordt gemaakt doordat een groep Russische zakenmensen belangstelling toonde in het Nederlandse concept. “Zij willen onze formule voor honderd procent kopiëren”, stelt Van Brakel.
De Russische consument is vooralsnog onbekend met een winkel gespecialiseerd in bloemen, planten en tuinartikelen. “Zoiets bestaat niet in Rusland”, weet Van Brakel. Desalniettemin heeft hij veel vertrouwen in succes, gezien de grote afzet van sierteelt in Rusland die via Nederlandse veilingen wordt aangevoerd.
Intratuin wint marktaandeel
Gepubliceerd op 20 maart 2008 om 00:00
Reacties 0