Onduidelijkheid over veiligheid webwinkels

Eén op de drie Nederlandse consumenten kan de veiligheid van websites niet goed beoordelen. Dat blijkt uit een onderzoek naar het winkel- en betaalgedrag op internet van MasterCard, uitgevoerd door TNS Nipo, gehouden onder 850 Nederlandse consumenten.

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat 33 procent van de Nederlanders op zowel Nederlandse als buitenlandse websites winkelt. Boeken, bioscoop- en theaterkaartjes en kleding zijn de meest gekochte producten bij Nederlandse webwinkels, op buitenlandse websites kopen Nederlanders vooral computers en software en reizen.

Volgens het onderzoek waarderen Nederlandse consumenten vooral het gemak (71 procent), de prijs (55 procent) en snelheid (41 procent) van online winkelen. Als het om betaalmiddelen gaat vindt 86 procent van de respondenten veiligheid het belangrijkste criterium bij de keuze voor een online betaalmiddel, gevolgd door directe betaling aan de winkelier (49 procent), de mogelijkheid om een betaling terug te draaien (39 procent) en de mogelijkheid internationaal te betalen (26 procent).

Hoewel veiligheid volgens consumenten het belangrijkste criterium is, geeft 33 procent van de respondenten aan dat ze niet goed kunnen beoordelen of een website veilig is. Op basis van deze resultaten heeft MasterCard een consumentenrichtlijn voor veilig online betalen gepubliceerd. De richtlijn legt niet alleen uit hoe consumenten veilig kunnen winkelen en betalen op het internet, maar ook welke consumentenrechten ze kunnen ontlenen bij online aankopen.

“Online winkelen maakt een enorme groei door”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Hoewel het vertrouwen van Nederlandse consumenten in webwinkels stijgt, blijkt uit dit onderzoek dat veiligheid voor consumenten een punt van aandacht blijft. Daarom zijn wij als brancheverenging blij met deze richtlijn online betalen, die op een hele concrete manier laat zien hoe consumenten veilig en gemakkelijk bij webwinkels kunnen kopen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!