Whole Foods blijft groeien met gezond voedsel
Gepubliceerd op 14 februari 2005 om 00:00
Voor kwaliteit moet je betalen. De Amerikaanse supermarktketen Whole Foods laat consumenten hoge prijzen betalen voor zijn ecologisch verantwoorde producten. Deze marketingwijze heeft van Whole Foods, opgericht door John Mackey in 1978, een winstgevende winkelketen gemaakt. Sinds de start heeft Whole Foods maar liefst 16 overnames gedaan en is de keten gegroeid tot 166 vestigingen. De jaaromzet bedraagt 4 miljard dollar. Mackey heeft nog steeds de leiding over Whole Foods en is van plan de omzet over vijf jaar meer dan verdubbeld te hebben naar 10 miljard dollar. Dit jaar wil Mackey tussen de 15 en 20 nieuwe vestigingen openen, onder meer in de East Village in New York.De vraag is echter of Whole Foods het hoge groeitempo kan volhouden. Amerikaanse supermarkten doen het niet al te goed. Het netto inkomen van de keten nam in 2004 weliswaar met 32% toe tot 137 miljoen dollar, maar grote concurrenten als Safeway, Albertsons, A&P, Pathmark en Winn-Dixie noteerden allemaal verliezen het afgelopen jaar. Ook geven Amerikanen een steeds kleiner gedeelte van hun inkomen uit in de supermarkt. Slechts 6% van het Amerikaanse inkomen wordt in de supermarkt besteed.
Reacties 0