Discounters willen reputatie opvijzelen

Discounters zoals Aldi, Lidl en Wal-Mart hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat critici hen ervan betichten dat ze het niet zo nauw nemen met de arbeidsrechten van hun werknemers. Deze zouden onder valse voorwendsels worden ontslagen, worden onderbetaald en worden ontmoedigd om zich te verenigen in vakbonden en ondernemingsraden. Vooralsnog heeft deze negatieve publiciteit geen gevolgen gehad voor de expansie van de concerns. Toch is met name Wal-Mart nu een tegenoffensief begonnen, waarin het concern verklaart een belangrijke bijdrage te leveren aan de Amerikaanse economie (het concern heeft wereldwijd 1,4 miljoen werknemers en een omzet van vele miljarden dollars) en wel degelijk belang te hechten aan goede arbeidsomstandigheden voor zijn personeelsleden. Deze stappen worden waarschijnlijk met argusogen gevolgd door Aldi en Lidl. Er staat dan ook veel op het spel: wordt de Wal-Mart formule het trendsettende managementmodel van de 21e eeuw of krijgt dit concern (en andere discounters) de slechte reputatie uiteindelijk als een soort boemerang terug in het eigen gezicht?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!