Honderden winkels hebben de afgelopen twee jaar hun deuren moeten sluiten door de enorme groei van de verkoop via internet. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Locatus, in opdracht van De Telegraaf. De trend wordt bevestigd door de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.
Webwinkels trekken veel klanten, maar ook sites als Speurders en Marktplaats snoepen omzet af van de traditionele winkelier. Verder is het de tendens dat fabrikanten alleen nog rechtstreeks willen leveren aan consument en bedrijfsleven, dus zonder tussenkomst van winkelier of groothandel.
Blijkens het onderzoek daalde het aantal reisbureaus in twee jaar tijd met 225 van 2041 naar 1816. Vijf jaar eerder telde ons land nog 2145 reisbureaus. Het aantal fotowinkels daalde deze maand naar een totaal van 735, honderd minder dan twee jaar terug. Zes jaar terug waren het er zelfs nog 1296. Het aantal videotheken nam af van 1100 in 2003 naar 800 nu.
Al eerder werd bekend dat er ook een kaalslag onder de cd- en dvd-winkels gaande is. In tien jaar tijd sloten bijna vierhonderd van de 1343 verkooppunten de deuren. Tegelijkertijd steeg het aantal webwinkels explosief. Een verdubbeling sinds 1 januari 2007 naar 786 webshops ten opzichte van 396 een jaar terug.
Winkels verliezen van web
Gepubliceerd op 2 april 2008 om 00:00
Reacties 0