Alle grote supermarktketens, op Aldi en Super de Boer na, hebben miljoenen euro’s geïnvesteerd in een stil wagenpark. Het grote voordeel van de stille trucks is dat die in steeds meer gemeenten buiten de vastgestelde laad- en lostijden mogen leveren, veelal ’s ochtends voor zessen of ’s avonds na elf uur. Dat zorgt voor minder vrachtverkeer in de ochtend- en avondspits.
Door de nachtdistributie kunnen chauffeurs lekker doorrijden. Nadelen zijn er echter ook. Zo moet het supermarktpersoneel eerder beginnen of langer doorwerken. Bovendien is een stille vrachtwagen duurder. “Een stille wagen kost vijftien procent meer dan een gewone. Een supermarktketen kan zijn vrachtwagens echter veel vaker inzetten door ook buiten de venstertijden te gaan leveren”, vertelt Robert Goevaers van het overheidskenniscentrum SenterNovem, dat de landelijke proef met nachtelijke distributie begeleidt. “Je hebt dus minder wagens nodig voor hetzelfde werk. Dat geld heb je er zo uit.”
De trucks worden ‘stil’ genoemd omdat ze zijn voorzien van een een stillere motor, een koeling hebben die zachter is, er een coating zit op de vloer van de laadruimte en de wagens niet zijn voorzien van een achteruitrijpieper.
Super vaker bevoorraad door fluistertruck
Gepubliceerd op 2 april 2008 om 00:00
Reacties 0