Niet-westerse allochtone consumenten worden nauwelijks benaderd door de Nederlandse supermarkt. Een slechte zaak, want deze groep consumenten vormt een miljardenmarkt met een enorm groeipotentieel, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Accent Grave, waarmee Melissa Kamstra deze maand afstudeert aan de Hogeschool van Amsterdam.
In Nederland is de totale markt van etnische producten goed voor zo’n drie miljard euro en de verwachting is dat dit over tien jaar het dubbele zal zijn. Slechts een zesde deel van deze omzet komt bij de Nederlandse supermarkten terecht.
Daarmee laten zij belangrijke kansen liggen, aldus het onderzoek. Want niet alleen ligt de gemiddelde marge op het etnische assortiment tussen de 30 en 35 procent, maar het aantal niet-westerse allochtonen zal de komende jaren met één miljoen mensen toenemen. Bovendien besteden niet-westerse allochtonen 25 tot 35 procent van hun gemiddeld besteedbaar inkomen aan dagelijkse boodschappen.
Volgens de onderzoekers is het benutten van niet-westerse allochtone feestdagen in de communicatie een goede manier om zowel niet-westerse allochtone consumenten in te sluiten als aan deze groep respect en waardering te tonen.
Supers laten ‘allochtone miljardenmarkt’ liggen
Gepubliceerd op 3 april 2008 om 00:00
Reacties 0