Kosten voor huisvesting wonenbranche blijven oplopen

Voor ondernemers in de wonenbranche zijn huisvestingskosten de afgelopen jaren flink opgelopen. Inmiddels maken zij 13,8% van de bedrijfskosten uit en zijn ze na de personeelskosten de hoogste kostenpost geworden. Jarenlang werd 6% van de omzet als maximumniveau voor huisvestingskosten aangehouden. Met nog eens 4% uitgaven aan reclamekosten meegerekend konden ondernemers hun exploitatie rendabel houden. Enkele jaren geleden stegen deze beide kostenposten echter naar een gemiddelde van 11 tot 12% en in 2003 werd een niveau van 13,8% bereikt. Dit blijkt uit het CBW Productiviteitsonderzoek.De totale huisvestingskosten (huur plus overige kosten, maar zonder de kosten voor reclame) als percentage van de omzet bedragen bij meubelzaken gemiddeld 9,1%, bij woningtextielzaken 8,6%, bij gemengde zaken 10,8%, bij slaapspeciaalzaken 10,1%, bij kurk- en parketzaken 5,9% en bij keukenspeciaalzaken 5,6%. Vooral op woonboulevards stijgen de huisvestingskosten. De stijgende huurprijzen worden niet gecompenseerd door hogere omzetniveaus, zodat de situatie voor een aantal bedrijven precair is geworden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!