Kosten voor huisvesting wonenbranche blijven oplopen
Gepubliceerd op 15 februari 2005 om 00:00
Voor ondernemers in de wonenbranche zijn huisvestingskosten de afgelopen jaren flink opgelopen. Inmiddels maken zij 13,8% van de bedrijfskosten uit en zijn ze na de personeelskosten de hoogste kostenpost geworden. Jarenlang werd 6% van de omzet als maximumniveau voor huisvestingskosten aangehouden. Met nog eens 4% uitgaven aan reclamekosten meegerekend konden ondernemers hun exploitatie rendabel houden. Enkele jaren geleden stegen deze beide kostenposten echter naar een gemiddelde van 11 tot 12% en in 2003 werd een niveau van 13,8% bereikt. Dit blijkt uit het CBW Productiviteitsonderzoek.De totale huisvestingskosten (huur plus overige kosten, maar zonder de kosten voor reclame) als percentage van de omzet bedragen bij meubelzaken gemiddeld 9,1%, bij woningtextielzaken 8,6%, bij gemengde zaken 10,8%, bij slaapspeciaalzaken 10,1%, bij kurk- en parketzaken 5,9% en bij keukenspeciaalzaken 5,6%. Vooral op woonboulevards stijgen de huisvestingskosten. De stijgende huurprijzen worden niet gecompenseerd door hogere omzetniveaus, zodat de situatie voor een aantal bedrijven precair is geworden.
Reacties 0