Europese retailers ontdekken markt voor sex toys
Gepubliceerd op 15 februari 2005 om 00:00
Veel Europese retailers beginnen de markt voor volwassen entertainment, oftewel sex toys, te ontdekken. De brutomarges zijn zeer goed, het aantal kopers stijgt flink en er is bovendien nog volop ruimte voor ontwikkeling. In Nederland is het sex toys-assortiment onder meer te vinden bij de Bijenkorf, die vorig jaar de lingerie-afdeling uitbreidde naar 1.000 m2.De vraag doet zich voor wat er ten grondslag ligt aan de opmars van de categorie sex toys bij de grote warenhuizen. Een belangrijke factor is dat vrouwen steeds meer macht krijgen in de sexindustrie. Zo heeft het Amerikaanse bedrijf Hustler Hollywood afgelopen najaar een eerste winkel geopend in Birmingham. Die winkel richt zich primair op vrouwen en aan het hoofd van Hustler UK staat Theresa Flynt, dochter van oprichter Larry Flynt. Een tweede belangrijke factor is dat de vraag zich heeft ontwikkeld. Erotiek wordt steeds meer voor iedereen. Zo heeft de vibrator een evolutie doorgemaakt van stiekeme massagestaaf tot een trendy plezierapparaat. Een probleem dat nog wel voor een groot deel moet worden overwonnen is dat het bezit van volwassen speeltjes in veel huishoudens een taboe is.
Reacties 0