Retail compenseert lage prijzen in supply-chain
Gepubliceerd op 15 februari 2005 om 00:00
Vanwege de prijzenslag in onder meer de supermarkten letten grote retailconcerns extra goed op hun uitgaven. Met name de uitgaven aan de suppy-chain krijgen veel aandacht. Met name de grote ondernemingen hebben de afgelopen jaren geinvesteerd in IT-systemen voor de interne toeleveringsketen. Hiermee kan worden bijgehouden wat, hoeveel, waar en wanneer iets aanwezig is. Het koppelen van deze informatie aan de informatie van de kassa geeft inzicht in wat er besteld moet worden. Het aansturen van de toevoerketen is het volgende punt waarop retailers hun efficientie willen verbeteren.Er zijn verschillende IT-systemen in omloop. Zo gebruikt Albert Heijn voor zijn distributiecentra het Warehouse Management Systeem van softwareleverancier IMI. Voor de retailmarkt zijn twee soorten softwareleveranciers te onderscheiden. Ten eerste zijn er generalisten zoals SAP, Oracle en Microsoft. Ook is er een groep specialisten. Tot deze groep behoren onder meer Fujitsu Services, E-buzz en Lawson Software. Volgens Marcel Warmerdam van IDC Research zullen retailers op den duur zelf software ontwikkelen.
Reacties 0