Consument zoekt duidelijkheid en houvast

Consumenten willen helderheid, houvast, ankers en willen weten waar ze aan toe zijn. Tot die conclusie komt Hilde Roothart van trendwatch-bureau Trendslator in `Futuring Clear`, het trendboek voor 2005. Volgens Roodhart wil de consument geen onzekerheid meer. Trendslator heeft onder meer DA, Bijenkorf en Wehkamp als klant. Huiselijke inrichting moet voor de consument weer vertrouwdheid, gezelligheid en een eigen gevoel uitstralen. Een huis moet weer een thuis worden, aldus Roothart. De statussymbolen in de inrichting uit de jaren negentig komen volgens Roothart niet meer terug.Volgens Roothart is er sprake van een trend die sterk gericht is op tradities en het verleden. Zij wijst op de populariteit van oude gezelschapsspelletjes, barbecuen en koken. De consument zoekt alles thuis, getuige het succes van producten als de Senseo en de Beertender. Daarnaast is er een neiging naar het nationale en lokale, zolang het maar herkenbaar en oorspronkelijk is. Dit heeft tot gevolg dat consumenten minder merktrouw zullen zijn en nog beter zullen kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding. Het funshoppen is voorbij, aldus Roothart.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!