Er is een groeiende belangstelling voor exclusieve, gelimiteerde edities van luxe artikelen. Volgens onderzoeksbureau Verdict Research steeg de verkoop van high fashion kleding, luxe accessoires en luxe cosmetica in Groot Brittannië vorig jaar vier keer sneller dan de rest van de markt. Voor dit jaar wordt eenzelfde ontwikkeling verwacht. Verdict voorspelt zelfs dat de wereldwijde markt voor luxe goederen de komende vijf jaar meer dan verdubbelt en uitkomt op 225 miljard pond.
De trend strekt zich verder uit dan alleen retailers. Trendwatching.com noemt 2008 het jaar van de ‘premiumisation': extra luxe versies van artikelen die in limited edition op de markt komen. Als voorbeeld wordt het Portugese toiletpapier Renova Black genoemd van twee euro per rol. Ook het mineraalwater Bling H2O met limited edition flessen bezet met Swarovski-kristallen van 500 dollar per stuk zijn en goed voorbeeld van de toenemende belangstelling voor luxe.
De hang naar luxe artikelen komt voor een groot deel voor rekening van de individualisering van de maatschappij, aldus Verdict. Handgemaakte, zeldzame en unieke artikelen zeggen veel over de smaak en persoonlijkheid van de koper.
Luxe wordt wederom exclusiever
Gepubliceerd op 11 april 2008 om 00:00
Reacties 0