Luxe wordt wederom exclusiever

Er is een groeiende belangstelling voor exclusieve, gelimiteerde edities van luxe artikelen. Volgens onderzoeksbureau Verdict Research steeg de verkoop van high fashion kleding, luxe accessoires en luxe cosmetica in Groot Brittannië vorig jaar vier keer sneller dan de rest van de markt. Voor dit jaar wordt eenzelfde ontwikkeling verwacht. Verdict voorspelt zelfs dat de wereldwijde markt voor luxe goederen de komende vijf jaar meer dan verdubbelt en uitkomt op 225 miljard pond.

De trend strekt zich verder uit dan alleen retailers. Trendwatching.com noemt 2008 het jaar van de ‘premiumisation': extra luxe versies van artikelen die in limited edition op de markt komen. Als voorbeeld wordt het Portugese toiletpapier Renova Black genoemd van twee euro per rol. Ook het mineraalwater Bling H2O met limited edition flessen bezet met Swarovski-kristallen van 500 dollar per stuk zijn en goed voorbeeld van de toenemende belangstelling voor luxe.

De hang naar luxe artikelen komt voor een groot deel voor rekening van de individualisering van de maatschappij, aldus Verdict. Handgemaakte, zeldzame en unieke artikelen zeggen veel over de smaak en persoonlijkheid van de koper.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!