Gezondheid en convenience bepalen wereldwijd trends in eten en drinken
Gepubliceerd op 15 februari 2005 om 00:00
Overal ter wereld zijn consumenten op zoek naar gezonde voedingsmiddelen die tijd en moeite besparen. Dit blijkt uit onderzoek van AC Nielsen onder consumenten die tezamen 93% van het wereldwijde bruto nationaal product vertegenwoordigen en 77% van de wereldbevolking. Van de zeven productcategorieen die tussen juli 2003 en juli 2004 het snelst groeiden, claimen er vijf - sojadranken, drinkyoghurts, eieren, sport- en energiedrankjes en suikervervangers - bij te dragen aan de gezondheid van consumenten en/of gewichtsverlies te veroorzaken. De andere twee, cereal/muesli/vruchtenrepen en koelverse maaltijden, positioneren zich als gemaksproducten.Volgens Jane Perrin van Nielsen worden deze ontwikkelingen vooral veroorzaakt door een vergrijzende bevolking die gezond wil eten en de enorme aandacht van de media voor hart- en vaatziekten en diabetes. Bewijs hiervoor zijn het feit dat de verkoop van suikervervangers sneller stijgt dan die van suiker, de groei van olijfolie ten koste gaat van andere olien en de groeiende vraag naar groenten, fruit, noten en water. Verder bevorderen low-carb dieten het gebruik van eieren, vlees en vis.
Reacties 0