Adidas blijft vechten voor strepen

Sportkledingfabrikant Adidas vecht al twaalf jaar voor het alleenrecht op het handelsmerk van het bedrijf, de drie verticale strepen. Elke concurrent die het in zijn hoofd haalt twee strepen op de naad van een broek, jasje of op een schoen te zetten, krijgt het met het Duitse bedrijf aan de stok. Want dat is een inbreuk op het merkenrecht, zo schrijft DAG vandaag.

In 1996 spande de schoenenboer een zaak aan tegen C&A, Marca Mode, H&M en Vendex omdat zij kleding met twee strepen verkochten. Het gerechtshof in Den Bosch stelde de sportgigant in het ongelijk omdat iedereen het recht heeft kleding te versieren met streepjes. Maar Adidas stapte naar de Nederlandse Hoge Raad en die heeft de zaak aan het Europese Hof voor Justitie voorgelegd. Het hof zei gisteren dat de Nederlandse rechter een definitieve uitspraak moet doen, maar tekent wel aan dat mensen zelfs geen verband mogen leggen tussen de strepen en het merk Adidas.

En daar is de Duitse sportreus blij mee. De uitspraak betekent dat wanneer strepen je alleen al aan het beroemde merk doen denken, het een inbreuk is op het merkenrecht. Maar is het niet belachelijk dat een merk zich zomaar strepen kan toe-eigenen? Bas Kist, specialist in merkenrecht en directeur van Shieldmark vindt van niet. “Adidas heeft met grote reclamecampagnes hard gewerkt om van die verticale strepen hun ding te maken. Het is niet zo dat de fabrikant nu het alleenrecht op alle strepen heeft. Horizontale strepen, één streep of vier mag waarschijnlijk allemaal wel. Omdat het er dan weer heel anders uitziet.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!