Schrikkeldag stuwt omzet detailhandel

De detailhandel heeft in de maand februari bijna acht procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De omzet werd voornamelijk door de schrikkeldag positief beïnvloed. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. 

De supermarkten lieten deze tweede maand van het jaar een recordgroei zien: zij boekten een omzetstijging van ruim dertien procent in vergelijking met een jaar eerder. De prijzen stegen met ruim twee procent.

De omzetgroei in de supermarktbranche is de hoogste groei in de afgelopen tien jaar. De schrikkeldag leverde een grote bijdrage aan deze groei doordat supermarkten gemiddeld het meest op vrijdag verkopen. Na correctie voor het koopdageneffect was de omzetgroei ongeveer 6,5 procent. De prijzen droegen voor 3,5 procent bij aan deze groei.

De non foodsector zette in februari ruim zes procent meer om dan een jaar eerder. Net als in januari waren de winkels in huishoudelijke artikelen koploper. De omzet van winkels in consumentenelektronica nam in februari juist af in vergelijking met een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!