Omzetverlies detailhandel in 2004

In 2004 heeft de detailhandel 2,1 procent minder omgezet dan in 2003. Dit is het tweede achtereenvolgende jaar dat de omzet van de detaillisten is gedaald. De winkelprijzen kwamen vorig jaar 1,5 procent lager uit dan een jaar eerder. Het omzetvolume nam met 0,5 procent af. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Het omzetverlies deed zich zowel bij de food- als bij de non-foodsector voor. In 2004 hebben de winkels in voedings- en genotmiddelen 0,7 procent minder omzet geboekt dan een jaar eerder. Mede door de prijzenslag bij de supermarkten lagen de prijzen in de foodsector 1,9 procent lager. Het omzetvolume nam per saldo met 1,3 procent toe. In de foodsector domineren de supermarkten met ongeveer 80 procent van de totale omzet. In 2004 behaalden de supermarkten nagenoeg dezelfde omzet als in 2003. Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen, zoals groentewinkels, slagerijen en slijterijen, verloren echter 4,5 procent omzet. De omzet van de non-foodsecor is in 2004 met 2,9 procent afgenomen vergeleken met een jaar eerder. Ook in 2003 nam de omzet van de nonfoodsector af. Het omzetvolume was in 2004 1,7 procent kleiner dan in 2003. Van de onderscheiden branches in de non-foodsector boekten de winkels in consumentenelektronica het grootste omzetverlies. De omzet kwam 7,5 procent lager uit dan een jaar eerder. In 2003 daalde de omzet van de consumentenelektronica al met 4 procent. Twee jaar daarvoor was er nog een flinke omzetgroei van 6 procent. Ook winkels in doe-het-zelfartikelen, in artikelen voor woninginrichting en in bovenkleding zagen de omzet in 2004 flink achteruitgaan. Daarentegen was er een kleine omzetgroei bij de drogisterijen en de winkels in huishoudelijke artikelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!