Controle via webcam bij alcoholverkoop

Een aantal C1000-supermarkten start in juni met een nieuw leeftijdscontrolesysteem voor alcohol- en tabaksverkoop. Dat schrijft het Algemeen Dagblad vandaag.

Tot nu toe zijn het de caissières die moeten controleren of het wel snor zit met de leeftijd van jeugdige klanten die drank en/of tabakswaren willen inslaan. Dat werk wordt straks uitbesteed aan een bedrijf dat vanuit Breda via terminals bij de kassa’s de klanten op leeftijd scant en controleert.

Dirk Benschop, directeur van het Bredase bedrijf HEM dat het systeem ontwikkelde, legt uit hoe het werkt. “Bij elke kassa staat een terminal met daarin twee camera’s. Zodra de caissière drank of tabak scant, wordt de transactie voor afrekening geblokkeerd. Tegelijkertijd wordt een eerste cameraverbinding geopend met ons bedrijf. Wij hebben verificatiemedewerkers in dienst, die de binnenkomende beelden beoordelen. Als het duidelijk om een ouder persoon gaat, wordt de transactie op afstand gedeblokkeerd en kunnen drank en tabak gewoon worden afgerekend en meegenomen.”

“Maar als onze medewerker ziet dat de wettelijke vereisten in het geding kunnen zijn, wordt aan de klant via het beeldscherm gevraagd zijn identiteitsbewijs voor de tweede camera te plaatsen. Op grond van beide camerabeelden wordt vervolgens vastgesteld of de transactie alsnog doorgang kan vinden.” Benschop zegt na C1000 in gesprek te zijn met een aantal grote partijen in de detailhandel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!