‘Prijs van auto misleidend’

De Nederlandse garagebedrijven, verenigd in de Bovag, vinden dat de ANWB ten onrechte klaagt over onduidelijke prijzen in de autobranche. De auto is ná aanschaf soms duurder, stelt de ANWB. De ANWB spreekt zelfs van misleidende reclame en deed gisteren een oproep aan importeurs, dealerorganisaties en universele autobedrijven orde op zaken te stellen, zo meldt het Algemeen Dagblad.

Volgens de ANWB wijkt de geadverteerde verkoopprijs van een auto sterk af van de uiteindelijke kosten die betaald moeten worden bij aanschaf. Bij stadsauto’s gaat het soms om 479 euro verschil. “Voorkomen moet worden dat vanaf-prijzen als lokkertje worden gebruikt en de consument daarna met extra kosten wordt geconfronteerd”, aldus de ANWB. Die ziet liever in advertenties een totaalprijs voor een volledig gebruiksklare auto.

De Bovag erkent dat sommige accessoires soms niet in de prijs van een auto worden meegerekend, terwijl die er wel onlosmakelijk mee verbonden zijn. “Dat wordt dan gedaan om de BPM over de aanschafprijs te ontwijken en daar profiteert de consument dus alleen maar van.’’

De ANWB vindt dat het rijklaar maken, de verwijderingsbijdrage, een volle tank brandstof en de leges voor het overschrijven van het kenteken, onvermijdelijke kosten zijn die moeten worden meegenomen in de totaalprijs die in advertenties wordt gecommuniceerd. “Onzin, je kunt autodealers niet dwingen een volle tank mee te geven”, reageert Paul de Waal van de Bovag. “Dan heb je het over een cadeau van honderd euro en dat is nogal wat.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!