Er wordt steeds meer voorverpakte kaas verkocht. Dat zegt Jaap van Altena, marktonderzoeker van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO). Voor de kaassector volgt hij de ontwikkelingen in de belangrijkste afzetlanden voor Nederlandse kaas: Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.
De ontwikkelingen op de kaasmarkt hebben volgens Van Altena veelal te maken met belangrijke factoren die zich op andere terreinen afspelen. Zo neemt de gemiddelde grootte van de huishoudens steeds verder af. Door de stijgende deelname van vrouwen aan het arbeidsproces is er minder tijd voor de dagelijkse boodschappen en het bereiden van maaltijden. Bovendien neemt het aantal reguliere verkooppunten voor voeding voortdurend af, komen er meer discounters en is er steeds meer concurrentie van het foodservicekanaal.
Door deze ontwikkelingen is het aanbod van kaas verschoven van vers van het mes bij de kaastoonbanken naar voorverpakte kaas in het zelfbedieningskoelmeubel, aldus Van Altena.
Veel meer voorverpakte kaas
Gepubliceerd op 23 april 2008 om 00:00
Reacties 0