Aanzienlijke omzetval A-merken
Gepubliceerd op 17 februari 2005 om 00:00
Het jaar 2004 is voor A-merken huiveringwekkend geweest. De supermarktomzet van de honderd grootste merken is afgelopen jaar met 6 procent gedaald, waar deze merken in 2003 nog met 2 procent in omzet stegen. Het aandeel van deze honderd merken in de supermarktomzet loopt terug van 27,5 naar 25,8 procent. Dat blijkt uit de Merken Top 100 samengesteld door bureau IRI Nederland, die vandaag in het vakblad Foodmagazine wordt gepubliceerd. Het is een ranking op basis van omzet van de honderd grootste merken in de Nederlandse supermarkten. Campina is nog steeds het grootste merk in de Nederlandse supermarkten, met een jaaromzet van 280 miljoen euro. Maar de nummer één voelt net als veel andere topmerken de pijn van de prijzenoorlog: de omzet van Campina valt 29 miljoen euro lager uit dan vorig jaar. Douwe Egberts staat opnieuw op de tweede plaats, maar verliest door het succes van Senseo veel minder omzet. Marlboro is als derde merk dit jaar Friesche Vlag in omzet gepasseerd. “De A-merken hebben een behoorlijke klap gehad. Merken die in omzet groeien moet je met een vergrootglas zoeken”, zegt Ronald Laureijsen, client service director bij IRI Nederland. “De omzet van deze honderd grootste merken is in de meetperiode met 6 procent gedaald.” Die meetperiode beslaat de 52 weken voorafgaand aan week 41 van 2004 en valt dus samen met het begin van de prijzenoorlog. “In diezelfde periode is de omzet van supermarkten met slechts 0,1 procent gedaald. Gelijktijdig zien we dat het private label in het assortiment droge kruidenierswaren is gegroeid met ongeveer 5 procent.” A-merken zien dus zowel door de prijzenoorlog als door het versterkte private label hun omzet onder druk komen te staan. “Slechts een op de vijf merken laat groei zien”, constateert Laureijsen. “In volume zal het beeld minder schokkend zijn, maar er is inderdaad veel waarde uit de markt gehaald.” Behalve de prijzenoorlog speelt ook de matige zomer een rol in het resultaat van merken in categorieën als dranken en ijs. Supermarkten kennen nog wel een lichte groei in de verssegmenten, maar ook die groei nadert het nulpunt.
Reacties 0